W związku ze zmianą nazw ulic i osiedli w Busku-Zdroju oraz licznymi zapytaniami obywateli Referat Spraw Obywatelskich Urzędu Stanu Cywilnego w Busku-Zdroju informuje, iż ustawa o dowodach osobistych nie przewiduje możliwości wymiany dowodu osobistego z powodu zmiany adresu zameldowania, która nastąpiła po 1 marca 2015 r. Wszystkie dowody osobiste wydane na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych zachowują ważność do czasu upływu terminu lub innej przyczyny wymienionej w art. 46 ustawy o dowodach osobistych.

Wyciąg z USTAWY z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych ( Dz. U. z 2016 poz. 391 z późn. zmianami ) oraz ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu, dotyczący wymiany dowodu osobistego:

Art. 46. ww .ustawy
1. Wydanie nowego dowodu osobistego następuje w przypadku:

  1. upływu terminu ważności dowodu osobistego;
  2. zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego;
  3. zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
  4. utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
  5. przekazania do organu gminy lub do placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.
  6. (uchylony).
  7. (uchylony).

2. Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego występuje się:

  1. co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego;
  2. niezwłocznie - w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4.
  3. (uchylony).

Art. 47. ww. ustawy

  1. Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód osobisty został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, można dokonać w formie dokumentu elektronicznego, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, w organie gminy, który wydał dowód osobisty.
  3. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej można również dokonać w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu.
  4. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator.
  5. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia w organie gminy lub placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
  6. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w formie dokumentu elektronicznego, oraz posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, który dokonał tego zgłoszenia w formie pisemnej za pomocą poczty lub telefaksu, zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
  7. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.
  8. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest wydawane nieodpłatnie.

§ 16. ww. rozporządzenia

  1. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, w trybie określonym w art. 47 ust. 1 ustawy, dokonuje się na formularzu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
  2. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, w trybie określonym w art. 47 ust. 2 ustawy, dokonuje się na formularzu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia.
  3. Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty, a jeżeli zgłoszenie nastąpiło w trybie określonym w art. 47 ust. 2 lub 3 ustawy, dokument ten przekazuje się pocztą lub osobiście.

Art. 48. ww. ustawy
1. Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego zgłasza się na formularzu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
2. Formularz, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

  1. dane, o których mowa w art. 28 pkt 2-6;
  2. własnoręczny czytelny podpis zgłaszającego, a w przypadku formularza złożonego w formie dokumentu elektronicznego - kwalifikowany podpis elektroniczny albo podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP.

Art. 88. ww. ustawy
Dowody osobiste wydane przed dniem 1 marca 2015 r. zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych.

Art. 89. ww. ustawy

  1. Adres miejsca zameldowania zamieszczony w dowodzie osobistym wydanym na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy nie potwierdza adresu miejsca zameldowania.
  2. Zmiana adresu miejsca zameldowania posiadacza dowodu osobistego wydanego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych nie stanowi podstawy do jego wymiany.